top of page
  • nutricbistro

Jak se zbavit závislosti na cukru? Představujeme 10 účinných kroků

Snažíte se zhubnout, ale chuti na sladké se ne a ne zbavit? Možná je řešení jednodušší, než si myslíte – za našimi chutěmi na sladké totiž často může zdát zdánlivá drobnost. Přečtěte si, co všechno naši touhu po sladkostech ovlivňuje.



Závislost na cukru není ani zdaleka tak neškodná, jak se může zdát. „Podobně jako nikotin a alkohol, ani cukr už odborníci dávno nepovažují za neškodnou pochutinu, ale za látku ohrožující lidské zdraví, která je návyková, nebo dokonce vede až k závislosti,“ varují například autoři knihy Cukr: rafinovaný jed.

„Novější studie ukazují paralely mezi atakami chuti na čokoládu, zmrzlinu atd. a touhou po droze. Po jejich konzumaci totiž tělo vylučuje látky na bázi opiátů, které mají obdobné vlastnosti jako morfin: působí povzbudivě a/nebo uklidňují, uvolňují, tiší bolesti a omamují – a dlouhodobě ovlivňují činnost mozku,“ dodávají.

S přiznáním, že cukry lidskému zdraví ani v nejmenším neprospívají, nedávno přišel i samotný švýcarský koncern Nestlé. V jednom ze svých interních dokumentů určeném jenom top managementu Nestlé firma přiznává, že více než 60 procent hlavního sortimentu neodpovídá „uznávané definici zdraví“. A některé výrobkové kategorie s ní dokonce nebudou v souladu nikdy „bez ohledu na to, v jakém rozsahu je upravujeme“.


To, že nadměrná konzumace jednoduchých cukrů vede k nadváze a postupně až k obezitě, zkrátka není žádnou novinkou. Cukr toho ale na svědomí může mít mnohem víc: diabetes, srdečně-oběhové potíže, Alzheimerovu chorobu nebo dokonce rakovinu. Všechny tyto nemoci totiž mají svůj původ kromě jiného i v narušené látkové výměně.


Zbavte se chutí na sladké. Krok za krokem

Rozhodli jste se říct cukru „dost“? Dobře děláte. Na tuhle cestu si ale do ranečku kromě odhodlání sbalte i značnou dávku trpělivosti a silné vůle. Překonat chutě na sladké totiž, minimálně zpočátku, není vůbec snadné.

„Odvykací kúra trvá tři měsíce. Až poté se látková výměna znovu normalizuje a vy můžete prohlásit, že jste se závislosti na cukru zbavili,“ upozorňují autoři knihy Cukr: rafinovaný jed.

Abychom vám vaši cestu usnadnili, připravili jsme pro vás podrobný (a dlouhodobý) plán, jak na to. Ať se vám odvykání daří!

  1. Zbavte se všech sladkostí a nové už nekupujte. Držte se jednoduchého pravidla – co nemáte doma, to nemůžete sníst, i kdybyste sebevíc chtěli. Cukrovinky přitom nemusíte hned vyhazovat, raději je někomu darujte. A pokud vám doma přece jen nějaké zbudou (například pro návštěvy), schovejte si je na špatně dostupné místo, kam nemůžete jen tak dosáhnout.

  2. Přestaňte pít sladké nápoje. Ať už jde o kávu, čaj, nebo o sladké pití a limonády obecně. Jde o jednoduchý, ale účinný krok na vaší cestě za skoncováním se závislostí na cukru.

  3. Přejděte na zdravé varianty tradičních sladkostí. Místo koblihy si ke svačině dopřejte pár ořechů nebo ovoce, míst