top of page
  • nutricbistro

Zdravé oleje a tuky

Tuky byly po dlouhá desetiletí považovány za největší nebezpečí v potravě. Odborníci na výživu věřili, že tuk v naší stravě zvyšuje hladinu cholesterolu, ucpává tepny a způsobuje srdeční onemocnění. Dokonce i lékaři běžně doporučovali svým pacientům nízkotučné diety. Dodnes najdeme v regálech supermarketů nepřeberné množství různých „light“ produktů a výrobků „bez tuku“, které často nadělají více škody než užitku. Naštěstí dnes již víme, že tuky nejsou špatné a ve skutečnosti bojují proti mnohe onemocněním. Je však důležité rozlišovat zdravé a nezdravé tuky.


O tom, že jsou pro nás tuky prospěšné a rozhodně bychom se jich neměli bát, svědčí také historický pohled. Zdravé tuky pocházející z přírodních zdrojů byly nedílnou součástí stravy již našich předků lovců a sběračů. Jejich strava pak dala základ moderním výživovým směrům jako je paleo strava, program Whole30, low carb stravování či keto dieta, které významně pomáhají předcházet i léčit množství závažných zdravotních onemocnění.


Ve všech těchto přístupech ke stravování hrají zdravé tuky významnou roli a jsou zde zastoupeny v mnohem větším množství, než je tomu u běžné stravy postavené na sacharidech, které prokazatelně dlouhodobě škodí našemu zdraví. Nebojte se tedy zdravých tuků, nahraďte jimi část kalorií pocházející ze sacharidů (především těch z průmyslově zpracovaných potravin) a budete zdravější.



Zdravé tuky jsou nezbytné pro správné fungování našeho těla a měly by být součástí každého jídelníčku.

Tuky jsou zásadní pro řadu metabolických procesů a správné fungování hormonů, chrání naše vnitřní orgány a jsou důležité pro termoregulaci a tepelnou ochranu organismu. Zdravé tuky (obzvlášť omega-3 mastné kyseliny a nenasycené tuky) mohou pomoci zmírnit škodlivé záněty, zlepšit hladinu cholesterolu a udržovat stabilní hladinu cukru v krvi. Zároveň jsou tuky skvělým zdrojem energie (dodávají tělu 2x více energie než bílkoviny nebo sacharidy), který nás dokáže zasytit na delší dobu, díky čemuž si můžeme dovolit mezi jídly delší pauzu a nepotřebujeme jíst každé 2 až 3 hodiny. Tuk ve stravě také umožňuje tělu vstřebávat a využít důležité vitamíny (A, D, E a K) a antioxidanty (karotenoidy) rozpustné v tucích.


Základní doporučení ohledně tuků:

  • Vyhněte se částečně hydrogenovaným tukům (tzv. trans tukům, margarínům) a průmyslově vyráběným olejům ze semen.

  • Dejte přednost mono- a polynenasyceným tukům z ovoce, ořechů a semínek, a omega-3 mastným kyselinám obsažených v mase pocházejícím z ekologického chovu a z tučných ryb.

Není tuk jako tuk


Jistě vás nepřekvapí, že ne všechny tuky jsou zdraví prospěšné. Zároveň je třeba i některé zdravé tuky konzumovat v přiměřeném množství. Jednoznačn