• nutricbistro

Průmyslově zpracované potraviny. Proč škodí a jak se jim vyhnout?

Aktualizace: čvc 13

Oběd zapijete limonádou, ke svačině zhltnete sladkou tyčinku, a když na vás večer přijde vlčí hlad, zaženete ho mraženou pizzou upečenou v troubě. Poznáváte se? Buďte opatrní. Přestože se průmyslově zpracované potraviny v posledních letech staly běžnou součástí našeho jídelníčku, mohou škodit víc, než si myslíme.


Doba se zrychluje a času, který jsme ochotni věnovat sami sobě, je stále méně a méně. Možná proto není divu, že průmyslově vyráběné potraviny v posledních letech a desetiletích zažívají takový boom. Častá konzumace průmyslově zpracovaných potravin (byť se některé z nich mohou tvářit jako dietní, nebo dokonce zdravé) přitom vede k obezitě a zkracuje život, podobně jako nedostatek pohybu.

Průmyslově zpracované potraviny vedou k obezitě a předčasným úmrtím, shodují se odborníci.

Upozorňuje na to například studie, kterou v roce 2019 provedli výzkumníci z amerického National Institutes of Health [1]. Mimo jiné spočítali, že lidé, kteří preferují ultra zpracované průmyslové potraviny (processed food), průměrně za den zkonzumují o 500 kalorií víc než lidé, kteří konzumují potraviny v jejich přirozené podobě.


Obezita navíc není jediným vážným rizikem, které je s průmyslovými potravinami spojeno. Než ale pokročíme dál, pojďme se nejprve podívat na to, co si pod slovním spojením „průmyslově vyráběné potraviny“ vlastně představit.


Co jsou průmyslově zpracované potraviny?


Ultra zpracované průmyslově potraviny (UZPP) jsou relativně širokým pojmem, který můžeme rozdělit do dvou základních skupin. V prvním případě jde o potraviny, které byly upraveny mechanicky. Dobrým příkladem je například kupované mleté maso – přestože se to nezdá, výsledný produkt může být kromě masa doplněn i řadou jiných přísad.


Do druhé skupiny spadají potraviny, které výrobce upravil chemicky, a to přidáním známých „éček“ – konzervantů, barviv, sladidel, texturantů a jiných látek (typicky rafinovaného cukru a transmastných tuků). Přestože tyto látky potravinám dodají kromě trvanlivosti i chuť a vůni a útočí tak na naše smysly, navyklé na přemíru soli, cukrů a tuků, zcela v jídle zničí veškeré vitaminy a živiny a mohou mít na vaše zdraví výrazně nepříznivý vliv. Konzumujete totiž koktejl nejrůznějších látek, o kterých ani netušíte.

UZZP obsahují řadu látek, které škodí našemu zdraví, navíc se po nich máme brzy hlad.

Mezi ultra zpracované průmyslové potraviny patří typicky:

  • mražená pizza

  • sycené a slazené nápoje, jako jsou limonády

  • slané balené potraviny, jako jsou chipsy

  • zmrzlina z prášku

  • sladkosti, balené pečivo a kupované tyčinky (čokoládové, müsli, energetické, „fit“ apod.)

  • margaríny a kupované pomazánky

  • ovocné aromatické čaje

  • instantní nudle

  • sáčkové čaje a instantní káva [2]

  • ochucené mléčné jogurty, kefíry

  • párky

  • většina pečiva, které dnes v supermarketech seženete

Většinu průmyslových potravin poznáte snadno – buď podle plastového obalu, nebo podle toho, že je znáte z televizních reklam a billboardů. Proč? Výrobci rádi investují do reklamy na výrobky, u nichž mají náklady na drahou reklamu smysl. A to v případě průmyslových potravin platí beze zbytku.


Jejich výroba je totiž velmi levná a výrobci navíc její cenu tlačí ještě dolů tím, že používají stále levnější a méně kvalitní suroviny [3]. Základními surovinami pro výrobu průmyslových potravin bývají palmový olej a cukr [4], naopak skutečné suroviny, jako jsou například kvalitní čokoláda nebo ořechy, průmyslové potraviny většinou neviděly ani z rychlíku.


Mimochodem, nejste-li si kvalitou některých potravin jistí, může vám pomoci česká aplikace Foodgroot.com. Ta na základě mnoha parametrů poskytuje komplexní a nezávislé hodnocení potravin – podle původu, nutričních a zdravotních dopadů, udržitelnosti a uživatelských zkušeností.


Zpracované vs. ultra zpracované průmyslové potraviny


Jaký je vlastně rozdíl mezi zpracovanými a ultra zpracovanými průmyslovými potravinami? Rozdíl je ve stupni zpracování.


Představte si to jako osu, na jejímž začátku jsou nezpracované potraviny ve své přirozené formě (například ovoce, zelenina nebo bio maso). Následují zpracované potraviny, které výrobce nějakým způsobem upravil, například pasterováním nebo, podle některých definic, třeba i zamrazením. Osu pak uzavírají „ultra“ zpracované průmyslové potraviny, které obsahují 5 a více ingrediencí (a na naše zdraví mají nejhorší dopad [5]).


Právě spotřeba ultra zpracovaných průmyslových potravin neustále stoupá. Například podle studie publikované v BJM Open jsou UZPP hlavním zdrojem potravy moderních Američanů (podle studie tvoří průměrně 58 procent denního příjmu [6]).


Proč se po průmyslových potravinách tloustne?


Jak dokázala už zmiňovaná studie z amerického National Institutes of Health [7], existuje jasná souvislost mezi ultra zpracovanými průmyslovými potravinami a obezitou. A vysvětlení je podle vědců jednoduché.


Za vším jsou látky, které výrobci do těchto potravin přidávají: nejenže jim dodávají trvanlivost, ale dodávají jim také barvu a chuť, které uměle podporují naši touhu jíst dál. Nebo se vám snad nikdy nestalo, že jste otevřeli pytlík chipsů a nezastavili jste se, dokud jste nesnědli poslední brambůrek?

Průmyslové potraviny obsahují látky, které povzbuzují další chuť k jídlu, a způsobují tak obezitu i další zdravotní komplikace.

Průmyslově zpracované potraviny jsou navíc nutričně velmi chudé, dlouhodobě proto nikdy nezasytí tolik jako jídlo ve své přirozené podobě. Výsledek? Ať jíte, jak jíte, stále nemáte dost.


Jak UZPP škodí našemu zdraví?


Obezita přitom není pouze estetický problém. Podle údajů ministerstva zdravotnictví trpí nadváhou nebo obezitou víc než polovina Čechů [8]. Jde o vážný údaj – právě s obezitou totiž úzce souvisí další civilizační choroby, jako je například diabetes 2. typu, metabolický syndrom nebo vysoký tlak. Jen cukrovkou přitom pouze v Česku trpí na milion lidí [9].


Jak upozorňuje specialistka na výživu Margit Slimáková [10], u obezity ale dopady průmyslově zpracovaných potravin na naše zdraví nekončí. Vysoký podíl průmyslově zpracovaných potravin ve stravě podle ní zásadně ovlivňuje hormonální reakci na jídlo.


Strava bohatá na vysoce průmyslově zpracované potraviny totiž narušuje mikrobiom trávicího systému a vede k odlišné hormonální odpovědi ve střevě – tedy ke změně signalizace hladu a sytosti a ke zvýšenému příjmu potravy. Mezi příznaky hormonální nerovnováhy mimo jiné patří právě nárůst hmotnosti a zhoršení inzulinové rezistence.


Častá konzumace ultra zpracovaných průmyslových potravin může vést k civilizačním chorobám, jako je například cukrovka.

Na podobná rizika upozorňuje i řada dalších odborníků na výživu. Například Gábor Erdösi, MSc, MBA, mezinárodně uznávaný expert v oblasti průmyslového zpracování škrobu, který studuje vztahy mezi výživou a metabolickými onemocněními, o nich nedávno promluvil na pražské konferenci Svět zdraví.


Problematice ultra zpracovaných potravin se v poslední době také věnovaly dvě studie: první na Navarrské univerzitě ve Španělsku [11], druhá na Pařížské univerzitě ve Francii [12]. Obě se shodly na tom, že pravidelný přísun ultra zpracovaných potravin zvyšuje riziko onemocnění srdce a vede k předčasným úmrtím.


Jak se zbavit chuti na průmyslově zpracované potraviny?


To, že ultra zpracované průmyslové potraviny nepřinášejí našemu zdraví žádná pozitiva, jen negativa, je tedy fakt [13], na kterém se shodují vědci napříč obory. Jak je ale v jídelníčku omezit?


1. Nakupujte základní potraviny


Místo mražené zeleniny zvolte tu čerstvou, místo konzerv a polotovarů vsaďte na čerstvé produkty. Myslete na to, že každý průmyslově zpracovaný výrobek je ochuzen o mnoho vitamínů a živin a naopak je obohacen o mnohdy zdraví škodlivé látky.


2. Nenechte se oklamat reklamou


Čtěte etikety. Dokonce i jídlo, které o sobě na přebalu tvrdí, že je „bez tuku“ nebo „bez cukru“, vašemu zdraví škodí. Obsahuje totiž řadu přidaných látek, známých jako „éčka v potravinách“.


3. Omezte sladké limonády


Méně limonád, více vody a neslazených čajů. Pokud vám samotná voda nechutná, můžete si ji ochutit čerstvým ovocem nebo třeba nakrájenou okurkou a citronem, případně bylinkami, jako je máta.


4. Omezte sůl


Budete-li chtít přidat jídlu více chuti, místo soli používejte koření nebo bylinky, ideálně čerstvé.


5. Nahraďte nezdravé jídlo zdravou variantou


Máte chuť na sladké? Místo čokoládové tyčinky si dejte banán. Chcete něco k televiznímu zobání? Neotvírejte balík chipsů, místo toho si pokrájejte mrkev a do misky nasypte kvalitní ořechy, například nesolené kešu.


6. Připravte si „nezdravé“ jídlo zdravě


Budíte se s představou brambůrků a usínáte se sny o mražené pizze? Připravte si je doma, ale zdravě. Brambory nakrájejte na plátky, strčte je do trouby a připravte si tak zdravou brambůrkovou variantu bez soli a transmastných tuků. Pizzu si upečte třeba z květákového těsta bez mouky [14], pro její dozdobení nepoužívejte kečupy a protlaky, ale čerstvá rajčata. Fantazii se meze nekladou.


7. Začněte pomalu


Konzumujete-li průmyslově zpracované potraviny pravidelně, nechtějte dělat zásadní změny přes noc. Nezdravé jídlo nahrazujte jeho zdravějšími, přirozenými variantami postupně. Pamatujte na to, že máte-li si zdravý životní styl udržet dlouhodobě, potřebujete zvolit takové tempo, které pro vás bude optimální.


8. Vyberte vhodnou krabičkovou dietu


Nejsnadnějším způsobem, jak se zbavit špatných stravovacích návyků, je vhodně zvolená krabičková dieta (například whole30 dieta). Má hned několik výhod.


Všechna jídla, která u nás v NutricBistru připravujeme, jsou z kvalitních surovin, které dodávají ti nejlepší čeští bio zemědělci, o původ svého jídla se tak starat nemusíte. Odpadnou vám také starosti, jak jednotlivé „zdravé“ recepty správně připravit, a budete se tak moct soustředit na další důležité kroky na své cestě ke zdraví – například na postupné odbourávání neřestí, jako jsou chipsy nebo sladkosti.


9. Hoďte všechny průmyslově zpracované potraviny do koše


Vyházejte všechny průmyslové potraviny ze spíže a z lednice. Nemějte slitování. Ano, víme, že to všechno něco stálo. Vážíte si ale snad utracené stokoruny více než svého zdraví? Nenechávejte doma žádné zbytky. Nebude-li vás na vaší cestě za zdravím nic pokoušet, půjde se vám po ní snadněji.


10. Pochlubte se kamarádům


Dejte své rodině a přátelům vědět, že od teď jíte zdravě. Na Instagram vyfoťte hromadu rozdupaných sušenek, na Facebooku oznamte, že od teď už vás nikdo s brambůrky a colou neuvidí. Proč ten humbuk, ptáte se? Vašim přátelům na vás záleží, a jakmile vás opět uvidí s nezdravým jídlem, postarají se, abyste si na svůj závazek a odhodlání rychle vzpomněli.


Nečekejte na „někdy“. Začněte hned, byť třeba drobnými krůčky. Nastartujte svou cestu ke krásnému a zdravému tělu už dnes.


Důležité zdroje

105 zobrazení

Videa, články, slevy, rady na váš email

Napsali o nás