top of page
  • nutricbistro

Špatné návyky vegetariánů a veganů

Aktualizováno: 13. 7. 2020

O vegetariánství se často diskutuje, a ještě častěji filozofuje. Nelze však přehlédnout, že se v současné době debaty stáčí k jiným tématům, např. ekologii, ekonomii či etice, a samotná strava se paradoxně upozaďuje. Namísto vhodné otázky, čím se vegetarián stravuje, se dává přednost zautomatizované reakci, proč se pro alternativní stravování rozhodl. Novým vegetariánům tak chybí informace a mohou mít zkreslené představy, nejhůře žádné, o tom, jak by měl vypadat jejich jídelníček.


Toto tzv. módní vegetariánství ztrácí díky špatným stravovacím návykům příznivé zdravotní účinky. Dokonce může dojít k samotnému opaku, tzn. k rozvoji různých onemocnění. To se zdá až zcela absurdní, protože vegetariáni chtějí své zdraví primárně podpořit. Jakým chybám by se měli vegetariáni vyvarovat?


Kdo je kdo aneb Základní dělení vegetariánů


Na samém počátku je třeba si vyjasnit, jaké vegetariánství preferujete. Vybírat můžete z několika druhů, a to ze

  • semivegetariánství,

  • laktoovovegetariánství,

  • laktovegetariánství,

  • veganství a

  • frutariánství.

Rozdíly jsou samozřejmě v tom, které skupiny potravin ze své stravy vyloučíte.


Semivegetariáni


Semivegetariánství stojí na pomezí bezmasé a masové stravy, jedná se tak jen o tzv. částečné vegetariánství. Semivegetariáni se stravují drůbežím a rybím masem, vejci, mléčnými výrobky a rostlinnou stravou. Ze stravy zcela vylučují tmavé druhy masa a uzeniny. To s sebou přináší pouze snížený příjem železa, který semivegetariáni potřebují nahradit alternativními potravinami, např. vejci, brambory či rajčaty, případně potravinovými doplňky.


Laktoovovegetariáni


Nejběžnější skupinou vegetariánů jsou laktoovovegetariáni, kteří přijímají v potravě vejce, mléčné výrobky a rostlinné zdroje. Ze stravy vyřazují veškeré maso a uzeniny, což způsobuje sníženou hladinu jódu a železa. Opět se proto doporučuje nahradit dané složky obohacenými potravinami či doplňky stravy.


Laktovegetariáni


Obdobnou skupinou jsou laktovegetariáni, nicméně ti kromě veškerého masa a uzenin nepřijímají také vejce. Konzumují pouze mléčné výrobky a rostlinnou stravu. Rizikem této stravy je nadměrné množství sacharidů a vlákniny, díky čemuž strava není vyvážená, ale jednostranná. I u této skupiny je třeba doplňovat hladinu jódu, železa a vápníku, která je v důsledku stravy snížená.