Paleo strava: pravěký jídelníček pro moderního člověka

Aktualizováno: 3. 12. 2021

Paleo není jen další moderní dieta, ale způsob stravování podložený vědeckým výzkumem, díky kterému dosáhnete ideální tělesné hmotnosti, a především celoživotního zdraví.


Cílem paleo stravy je přiblížit náš jídelníček co nejvíce stravě našich předků lovců a sběračů, na kterou jsme geneticky naprogramováni. Velmi stručně řečeno staví paleo strava na skutečných potravinách pocházejících přímo z přírody. Hojně si zde tak můžete dopřát všechny možné druhy masa, vejce, zeleninu, ovoce, ořechy a semínka. Naopak vyloučeny jsou obiloviny, luštěniny, mléčné výrobky a veškeré průmyslově vyráběné potraviny.


Pomůže vám paleo dieta zázračně zhubnout? Proč bychom se jako moderní lidé měli vracet ke stravě našich předků, kteří žili před více než deseti tisíci lety? Je tato strava vhodná pro všechny? Pojďme se společně podívat, jaké odpovědi nám poskytují aktuální vědecké poznatky.

Paleo strava je klíčem k rychlému zhubnutí, efektivnímu udržení váhy, a především celoživotnímu zdraví.
Paleo strava je klíčem k rychlému zhubnutí, efektivnímu udržení váhy, a především celoživotnímu zdraví.

Paleo strava zažila před pár lety velký boom a stala se velmi populární. V roce 2014 bylo dokonce „paleo“ nejvyhledávanějším pojmem v souvislosti se stravováním. O její popularizaci se zasloužil především doktor Loren Cordain, autor knihy The Paleo Diet (kniha vyšla také v češtině pod názvem Současná paleo dieta) a stejnojmenného webu.



Aktuální HIT: Paleo kuchařka vánočního (ne)cukroví






Jezte jako lidé v pravěku a budete zdraví


Jak už název napovídá, paleo strava vychází z jídelníčku našich předků žijících v pravěku. Díky této stravě jsme se vyvinuli do své současné podoby a jako lidstvo jsme na ní fungovali po statisíce let, je pro nás tedy přirozená a dokážeme na ní velmi dobře prospívat. Důkazy na základě DNA totiž ukazují, že se lidské tělo za posledních 40 000 let příliš nezměnilo. Naše stravovací potřeby jsou tedy stále stejné jako našich předků lovců a sběračů žijících před rozvojem zemědělství.

paleo strava vychází z jídelníčku našich předků žijících v pravěku
paleo strava vychází z jídelníčku našich předků žijících v pravěku

Paleo stravování je známé již od sedmdesátých let minulého století a o jeho pozitivních účincích na zdraví existuje dnes již mnoho vědeckých studií. Kromě toho, že slouží jako prevence před civilizačními chorobami, může být nápomocná také při léčbě některých více či méně závažných onemocnění.


Které problémy může paleo vyřešit?


Mezi problémy, se kterými může paleo dieta prokazatelně pomoci, patří

  • akné,

  • ekzémy a další kožní onemocnění,

  • různé druhy alergií,

  • artritida, astma,

  • autoimunitní onemocnění,

  • cukrovka, prediabetes, inzulinová rezistence,

  • častý pocit hladu,

  • deprese a další psychické poruchy,

  • dna a poruchy srážlivosti krve,

  • dráždivý tračník a zánět tračníku (Crohnova choroba, ulcerózní kolitida),

  • endometrióza,

  • fibromyalgie,

  • chronický únavový syndrom,

  • kardiovaskulární onemocnění,

  • metabolický syndrom,

  • migrény,

  • nemoci štítné žlázy,

  • neplodnost,

  • PCOS,

  • osteoporóza,

  • pálení žáhy,

  • reflux,

  • poruchy pozornosti (ADHD),

  • poruchy příjmu potravy,

  • vysoký krevní tlak,

  • zánět slepého střeva,

  • zažívací potíže,

  • zubní kaz

  • nebo zvýšený cholesterol v krvi.


Díky paleo stravě snadno dosáhnete ideální hmotnosti


Paleo strava má své nesporné výhody při hubnutí. Obvykle se pouhým přechodem na paleo stravu postupně upraví tělesná hmotnost na optimální úroveň a vy se navždy zbavíte přebytečných kilogramů. I zde však platí, že pro snižování hmotnosti je třeba dosáhnout kalorického deficitu.


Velkým pomocníkem jsou zde libové zdroje bílkovin, které by ideálně měly tvořit hlavní součást stravy. Jejich výhodou je, že se jimi nelze přejíst, urychlují metabolismus a podporují spalování kalorií, potlačují chuť k jídlu a zahání hlad mezi jídly a zlepšují citlivost na inzulin.


Stejné benefity přináší kromě paleo stravy samozřejmě také low carb a program Whole30. Hlavní rozdíly mezi paleo a low carb naleznete níže, Whole30 se pak od paleo stravy liší především tím, že se jedná o striktní 30denní program, kdy je přesně předepsáno množství porcí během dne i jejich složení. Zároveň jsou z programu vyloučeny či omezeny některé potraviny jinak běžně povolené v rámci paleo stravování.

 

Vyzkoušejte naší krabičkovou dietu Whole-30 pro výživový restart

Paleo dieta se zaměřuje na stravování rostlinných pokrmů s vysoce kvalitními bílkovinami a tuky. Whole30 je často označován jako „přísnější forma Paleo“. Má větší omezení a program trvá obvykle 30 dní. Jdete do toho s námi?
 

Paleo vs. low carb


Paleo strava bývá někdy mylně zaměňována s nízkosacharidovou stravou (tzv. low carb). Přestože přechodem na paleo stravu výrazně snížíte příjem sacharidů, jejichž zdrojem jsou v běžné stravě především obiloviny a průmyslově vyráběné potraviny, nemusíte se nutně dostat až na hranici low carb, která bývá kolem 130 g sacharidů na den. Při paleo způsobu stravování se totiž neřeší počítání nebo přísné hlídání příjmu sacharidů podle nějakých limitů. Nejsou také výrazně omezovány nebo dokonce ze stravy vyřazovány určité druhy ovoce a zeleniny. Dalším velkým rozdílem jsou mléčné výrobky, které jsou na paleo zapovězeny, zatímco na low carb povoleny.


TIP: Chcete zhubnout, pečovat o své zdraví a ušetřit čas? Vyzkoušejte low carb krabičkovou dietu. Jídla připravujeme z čerstvých základních a sezónních potravin v nejvyšší dostupné kvalitě.


Dalších přístupů ke stravování podobných paleo stravě je celá řada a někdy je těžké se v nich vyznat. Kromě low carb se můžete setkat s pojmy jako Whole30, keto, primal, IF (intermittent fasting neboli přerušovaný půst), carnivor diet atp. Paleo strava se stala také základem pro některé terapeutické protokoly sloužící k léčbě závažných onemocnění, jako jsou AIP (autoimunitní protokol) či GAPS. My si tyto a další přístupy postupně blíže představíme v navazujících článcích, abychom vám pomohli se v nich zorientovat.


Je paleo stravování opravdu pro všechny?


Paleo strava je postavena na zdravých potravinách plných živin, které jsou pro nás přirozené a prospěšné. Není tedy důvod, aby se jí kdokoliv bál. Navíc neexistuje jeden jediný předepsaný přístup, každý si tak paleo stravu může přizpůsobit podle vlastních potřeb a aktuálních cílů. Vhodná je i pro maminky během těhotenství a následně po dobu, kdy kojí. Benefity z paleo stravy mohou čerpat také sportovci, ať už se věnují silovým či vytrvalostním disciplínám.


Paleo strava pro děti


Jak už jsme psali, paleo by mělo být tím nejpřirozenějším přístupem ke stravování, je tedy více než vhodné i pro malé děti hned zpočátku od zavádění prvních příkrmů. Rozhodně se jedná o lepší volbu než krmit děti bílými rohlíky, piškoty či křupkami, jak to běžně vidíme na dětských hřištích.


Pokud jste navíc jako rodiče sami zastánci paleo stravy, vaše dítě může již v batolecím věku jíst víceméně to samé co vy. Nemusíte tedy řešit, co z vašeho talíře dítě smí či nesmí, vařit mu extra jídla nebo jíst dokonce některé potraviny tajně, aby to dítě nevidělo.


Samozřejmě nikdo netvrdí, že máte dítěti některé potraviny zakazovat nebo mu bránit ochutnávat nabízené jídlo od kamarádů na hřišti. Cílem je jít dítěti příkladem, vést ho ke správným hodnotám a vztahu k jídlu. Samo si poté v dospělosti zvolí, jak přesně se chce stravovat, a vy budete vědět, že jste mu dali ty nejlepší základy pro dobrá rozhodnutí.


Čerpejte energii především z kvalitních zdrojů živočišných bílkovin, zeleniny a ovoce


Paleo strava staví na skutečných potravinách pocházejících přímo z přírody, tedy rostlinných a živočišných produktech, které nebyly průmyslově zpracované. Hojně si zde tak můžete dopřát všechny možné kvalitní zdroje živočišných bílkovin, tedy různé druhy masa, ryb, mořských plodů a vajec, dále pak zeleninu, ovoce, ořechy a semínka. Pitný režim tvoří především voda, která může být doplněna kvalitními čaji či kávou.


Prozkoumejte a vytiskněte si zakázané a povolené potraviny v Paleo stravě v samostatném článku.

Základ paleo stravy tvoří maso, vejce, zelenina, ovoce, ořechy a semínka.
Základ paleo stravy tvoří maso, vejce, zelenina, ovoce, ořechy a semínka.

Naopak zcela vyloučeny jsou obiloviny a obilné produkty, luštěniny, mléčné výrobky a veškeré upravené a průmyslově zpracované potraviny. Tyto potraviny se do naší stravy totiž dostaly až s příchodem zemědělské revoluce, která ukončila období lovců a sběračů. Podle archeologických nálezů je zavedení zemědělství spojováno se zhoršením kvality i délky života a rozvojem mnoha zdravotních problémů, které jsme jako lidé do té doby neznali.