• nutricbistro

„Jsme výsledkem svých každodenních návyků,“ říká Jana Zahradníková

Chcete začít žít lépe? Nejste sami. Nastoupit na cestu zdravých návyků se snaží celá řada lidí – a velká část z nich znovu a znovu selhává. Proč? Přečtěte si náš velký rozhovor a zjistěte, jak konečně uspět.

Jana Zahradníková, DiS. je preventistka, nutriční terapeutka a průvodkyně zdravých návyků, která vnímá člověka jako celek a tento celostní přístup promítá do praxe se svými klienty. Vliv správných návyků na lidské zdraví Janu doslova fascinuje – ať už se jedná o spánek, mindset, výživu, pohyb či jiné návyky.


Začínala jako nutriční terapeutka, ale během intenzivní praxe si začala znovu a znovu potvrzovat, že když dojde na lidské zdraví, je strava jen jednou z mnoha součástí celé skládačky. Proto ze své nutriční poradny postupně začala vytvářet komplexnější poradenství. V rozhovoru jsme se jí zeptali nejen na to, jak začít budovat zdravé návyky, ale i jak si je osvojit a udržet.



Jste nutriční terapeutka, ve své praxi se však nezaměřujete pouze na kalorie nebo správný poměr makroživin. Na co jiného je podle Vás potřeba dbát, abychom se udržovali dlouhodobě v dobré kondici a zdraví mimo stravu?


Ve své praxi se s klienty zaměřuji na celý koncept jejich životního stylu. Od správné spánkové hygieny, míry stresu přes pohyb až po mentální zdraví či netoxické prostředí doma. U každého je v danou chvíli potřeba otevřít jiný „šuplík“, ale učím lidi, že všechno se vším souvisí. A spočítaným jídelníčkem to prostě nekončí. V našem Centru návyků máme proto širokou škálu možností, jak své návyky zlepšit, a tam, kde končí mé limity, začíná kompetence mých úžasných kolegů, kam klienty vždy mohu poslat.


Do jaké míry to, jak vypadáme a jak se cítíme, ovlivňuje jídlo, a do jaké míry náš celkový životní styl?


Často říkám, že zdraví je jako puzzle. Každý díl puzzle je důležitý a tvoří celistvý obraz. Uvedu to na příkladu: pokud budeme spát 5 hodin denně, ani ten nejvyváženější jídelníček nám nemůže vykompenzovat tuto spánkovou deprivaci. Postupně se podepíše na trávicích procesech, hormonální funkci, imunitních mechanismech i na mentální stabilitě. Pokud budeme běhat maratony, ale jíst smažák s hranolky, dlouhodobě opět nemůžeme být ve zdravotním optimu. Takže strava je stejně důležitá jako ostatní aspekty, alespoň z dlouhodobého hlediska.


V rámci svého projektu Centrum návyků často říkáte, že lidé mohou být štíhlí a spokojení – jen stačí vědět jak. Platí to opravdu pro každého?

Jsou geneticky predisponovaní jedinci, kteří mají cestu opravdu ztíženou, nebo jedinci, kteří několik let poctivě (i třeba nevědomě) pracovali na rozvinutí mnoha chronických onemocnění. Jejich cesta ke zdraví a štíhlé postavě pak bude delší.


Právě to je také na praxi zajímavé – totiž uchopit s klientem reálný cíl. Endomorfnější ženy i muži mají limity štíhlosti jinde než ektomorfnější. Také bych moc ráda připomněla, že v mnoha případech je slovo „štíhlost“ až sekundární cíl. Já osobně vnímám za nejdůležitější parametr zdraví.



Co je podle vás klíčem ke zdraví a štíhlé postavě? Existuje nějaký „zaručený recept“, který funguje každému?


Zaručený recept, který funguje každému, neexistuje. Avšak návyky, které budou každému pomáhat ke zdraví, existují. Obecně jde o dostatečný spánek, pestrou kvalitní stravu, přirozený pohyb a duševní hygienu.


Jaký je váš názor na stále populárnější lowcarb dietu?


To záleží na tom, co si pod slovem lowcarb každý z nás představí. Lowcarb stravování je výživový styl, kdy jíte do 150 g sacharidů denně a oproti klasickému výživovému doporučení je ve stravě více tuků.


Moudře nastavený nízkosacharidový režim může být velkou podporou mnoha lidem a sama jej v praxi využívám. Špatně a fanaticky uchopený lowcarb může mnoha lidem pěkně zamotat vztah k jídlu i cestu za zdravím.


Pro představu přidávám příklad nízkosacharidového jídelníčku:

  • snídaně: vaječná omeleta, zeleninový salátek, kus kváskového chleba

  • oběd: losos s grilovanou zeleninou (cuketa, fazolka, paprika)

  • svačina: ovocná miska (jablko, meloun, borůvky)

  • večeře: tortilla s fetou, rajčaty, rukolou a olivami

Poznali byste, že to je lowcarb?


TIP: Podívejte se na LowCarb jídelníček na TENTO TÝDEN.

Jak se vůbec díváte na počítání kalorií a nejrůznější kalorické kalkulačky jako nástroj pro hubnutí?