Vyhledat
  • nutricbistro

Jak dodržet novoroční předsevzetí (nejen) o hubnutí a zdraví

Aktualizace: 29. pro 2019

Využijte šanci na nový začátek naplno a připravte si seznam novoročních předsevzetí. Že to v minulém roce nevyšlo? S tím si nelámejte hlavu, protože rady v článku vám pomohou dotáhnout letos stanové cíle do úspěšného konce.


Proč si dávat novoroční předsevzetí?

Kdy jindy je lepší příležitost začít s něčím novým, než právě na začátku roku? Díky startu hned v lednu máte perfektní příležitost pro sledování a monitorování svého zlepšování v čase. Navíc nový rok znamená i pomyslný čerstvý začátek, kdy je možné odsunout chyby minulého roku a začít trochu lépe.


4 rady, jak dodržet novoroční předsevzetí

Průzkumy říkají, že novoroční předsevzetí dotáhne do zdárného konce pouze něco málo kolem osmi procent lidí. To by vás rozhodně nemělo odradit, ale naopak motivovat k tomu, ať patříte mezi ty statečné, kteří si s hrdostí odškrtnou splněnou položku z novoročního seznamu. Se splněním seznamu novoročních předsevzetí vám mohou pomoci následující rady.


1. Konkrétní cíl

Problém často bývá v nereálné či nepřesné formulaci toho, co chcete v následujícím roce změnit. Cíl by měl být konkrétní a pokud možno měřitelný, ať můžete sledovat, jak se vám v průběhu roku daří a co ještě zbývá do splnění. Dobrým příkladem je hubnutí.


Většinou totiž nestačí pouze neurčitě říct, že zhubnete, ale mnohem lepší je připravit si cílovou pásku v podobě reálného čísla. Například, že za rok zhubnete 10 kilo. A až zhubnete první kilo, budete si moci kousek svého cíle odškrtnout a uvidíte, že se blížíte k cíli. Podobně dobře funguje také stanovení počtu knížek, které za rok přečtete, na kolik nových míst se podíváte a podobně.


2. Začínejte postupně

Začátkem ledna je vzduch prosycený nadšením a motivací splnit dané cíle. Přepálený začátek ale může znamenat rychlý konec a neúspěch. Aby byl výsledek trvalý, snažte se jednotlivé změny provádět postupně. Například začněte cvičit dvakrát týdně a časem můžete přidávat. Zkoušejte různé zdravé recepty a mějte dobrý pocit za každé zdravé jídlo, i když celodenní jídelníček není perfektní.

Jasně daná čísla pomohou s udržováním motivace během plnění cíle.

3. Informujte se

Říká se, že štěstí přeje připraveným. A platí to i při plnění předsevzetí. Zjistěte si informace o tom, co potřebujete ke splnění svého cíle. V případě hubnutí si přečtěte články o tom, jak lidské tělo funguje, co je to BMI, glykemický index, aerobní aktivita pro spalování tuků, kolik bílkovin přijímat ve stravě a podobně.


Za začátku možná půjde o hodně informací najednou, ale postupně se začnete trochu lépe orientovat. Když budete vědět, co děláte, můžete se vyhnout celé řadě nepříjemných chyb, které by mohly vést až k selhání.


4. Zveřejněte seznam svých novoročních předsevzetí

V první řadě nechtějte zklamat sami sebe, ale další pojistkou, jak přilít motivaci do ohně, je zveřejnění seznamu novoročních předsevzetí například na sociálních sítích. Další variantou je domluva s kamarádem, kamarádkou nebo sourozencem, že do toho půjdete spolu.


Co patří mezi nejčastější novoroční předsevzetí?

Pokud ještě nevíte, jaká předsevzetí si pro letošní rok dát, může vám pomoci krátký seznam nejčastějších novoročních cílů:

  • Šetřit s penězi a nekupovat zbytečnosti

  • Zhubnout přebytečná kila

  • Začít žít zdravěji a omezit kouření, nezdravé potraviny a podobně

  • Víc se vzdělávat a číst knihy

  • Vydělávat více peněz

  • Naučit se cizí jazyk


Hubnutí a zlepšení formy

Cíl zhubnout, zpevnit a vytvarovat postavu patří mezi jedny z vůbec nejčastějších. Aby však byl úspěšný, je potřeba dodržet několik kroků, díky kterým nebudete psát stejné předsevzetí na seznam do dalšího roku.


S hubnutím je potřeba začít pomalu a s rozmyslem. Příliš restriktivní dieta nepomůže, ale naopak může udělat více škody a vést k jojo efektu, kdy ještě přiberete. Nový zdravější režim, jehož cílem je také hubnutí, by měl být dlouhodobě udržitelný.


Nezapomeňte si také dělat poznámky a sledovat své pokroky. Vyfoťte se, jednou za měsíc se zvažte se a přeměřte míry. Jednou za čas udělejte kontrolní porovnání, ať víte, jak se vám daří.


Důležité:

Hlavně se nestresujte, pokud se čísla (kg nebo cm) nesnižují. Váhu může ovlivnit, zda jste vyprázdnění, vážíte se před nebo po jídle, kolik jste toho v daný den vypili. Může se také stát, že po přechodu na lepší stravu změníte tělesnou kompozici, ne hmotnost (tj. poměr svalu, tuku, kosti, vody atd.). Při omezení sacharidů ve stravě dojde během prvních týdnů ke skokovému úbytku hmotnosti vlivem toho, že sacharidy zadržují v těle hodně vody. Jakmile se množství sacharidů omezí, voda jde z těla ven.


Dejte si cíl cítit se hlavně lépe. Bez ohledu na to, jestli jste při kontrolním porovnání ubrali kg nebo cm.


Jak začít běhat a cvičit

Pro hubnutí a zlepšení kondice je perfektní běhání a pravidelné cvičení. Nestyďte se za pomalejší začátek a v prvních fázích klidně střídejte běh s chůzí a při cvičení si vybírejte zjednodušenou formu cviku. Až si svaly přivyknou na nový pohyb, zvyšte obtížnost.

Běháním objevujete nová místa a trávíte čas na čerstvém vzduchu.

Pro dlouhodobou udržitelnost je vhodné, když si pohyb přetvoříte ve svůj pravidelný rituál v přesně daný čas. Určete si minimálně jeden den v týdnu, kdy si půjdete zaběhat, zajdete do fitka a podobně.


Návodů, jak začít běhat, najdete mnoho, ale vždy je potřeba přemýšlet nad tím, jak běh zakomponujete právě do svého života, takže vyzkoušejte, jestli se vám lépe běhá ráno, nebo až k večeru.


Začněte se zdravým stravováním jednoduše

Jaké potraviny jsou zdravé a v jakém množství je jíst zamotá začátečníkovi hlavu, což patří mezi další příčiny, proč se hubnutí nepovede. Jíst dostatek potřebných látek, ale zároveň přijímat o něco méně kalorií než tělo vydá sportem, si žádá trochu praxe. A přesně to usnadňuje krabičková dieta.


Vyberete si program a o stravu máte postaráno. Navolíte si, v jaké dny chcete krabičky využít a v jakém množství. Díky tomu omezíte výpravy do nezdravých občerstvení a sáhnete po nutričně vyvážené variantě.


Oblíbenou variantou je například lowcarb krabičková dieta založená na sníženém příjmu sacharidů. Tento způsob stravování má svá jasně daná pravidla a předem připravené pokrmy v krabičkách je pomáhají usnadnit.

Zdravá strava pomůže hubnutí i vašemu zdraví.

Odstraňte nevhodné návyky

Tělo, které trápíte nevhodnými návyky, nebývá zdravé, takže i případné hubnutí může být výrazně problematické. Odstranění uvedených nevhodných věcí navíc může výrazně pomoci vašemu zdraví. Mezi svá předsevzetí zkuste přidat to, že skončíte s:

  • kouřením,

  • přílišným pitím alkoholu,

  • konzumací sladkostí,

  • omezíte nevhodné potraviny,

  • výmluvami, že nemáte čas žít zdravý životní styl.


Vše dobré přeje v novém roce přeje

David Brhel

0 zobrazení

Videa, články, slevy, rady na váš email