top of page
  • nutricbistro

Jak dodržet novoroční předsevzetí (nejen) o hubnutí a zdraví

Aktualizováno: 13. 7. 2020

Využijte šanci na nový začátek naplno a připravte si seznam novoročních předsevzetí. Že to v minulém roce nevyšlo? S tím si nelámejte hlavu, protože rady v článku vám pomohou dotáhnout letos stanové cíle do úspěšného konce.


Proč si dávat novoroční předsevzetí?


Kdy jindy je lepší příležitost začít s něčím novým, než právě na začátku roku? Díky startu hned v lednu máte perfektní příležitost pro sledování a monitorování svého zlepšování v čase. Navíc nový rok znamená i pomyslný čerstvý začátek, kdy je možné odsunout chyby minulého roku a začít trochu lépe.


4 rady, jak dodržet novoroční předsevzetí


Průzkumy říkají, že novoroční předsevzetí dotáhne do zdárného konce pouze něco málo kolem osmi procent lidí. To by vás rozhodně nemělo odradit, ale naopak motivovat k tomu, ať patříte mezi ty statečné, kteří si s hrdostí odškrtnou splněnou položku z novoročního seznamu. Se splněním seznamu novoročních předsevzetí vám mohou pomoci následující rady.


1. Konkrétní cíl


Problém často bývá v nereálné či nepřesné formulaci toho, co chcete v následujícím roce změnit. Cíl by měl být konkrétní a pokud možno měřitelný, ať můžete sledovat, jak se vám v průběhu roku daří a co ještě zbývá do splnění. Dobrým příkladem je hubnutí.


Většinou totiž nestačí pouze neurčitě říct, že zhubnete, ale mnohem lepší je připravit si cílovou pásku v podobě reálného čísla. Například, že za rok zhubnete 10 kilo. A až zhubnete první kilo, budete si moci kousek svého cíle odškrtnout a uvidíte, že se blížíte k cíli. Podobně dobře funguje také stanovení počtu knížek, které za rok přečtete, na kolik nových míst se podíváte a podobně.


2. Začínejte postupně


Začátkem ledna je vzduch prosycený nadšením a motivací splnit dané cíle. Přepálený začátek ale může znamenat rychlý konec a neúspěch. Aby byl výsledek trvalý, snažte se jednotlivé změny provádět postupně. Například začněte cvičit dvakrát týdně a časem můžete přidávat. Zkoušejte různé zdravé recepty a mějte dobrý pocit za každé zdravé jídlo, i když celodenní jídelníček není perfektní.

Jasně daná čísla pomohou s udržováním motivace během plnění cíle.
Jasně daná čísla pomohou s udržováním motivace během plnění cíle.