Vyhledat
  • nutricbistro

Koronavirus vs. civilizační choroby v Čechách. Čeho se víc bojíte?

Aktualizace: bře 25

Nejen během pandemie COVID-19 jezte zdravě aneb 6 tipů pro lepší imunitu


Přemýšlíte, co všechno můžete během pandemie koronaviru udělat pro svoje zdraví? Kromě hygieny, omezení sociálních kontaktů a používání ochranných pomůcek nezapomínejte ani na posilování imunity. Přečtěte si pár tipů, jak se zdravě stravovat během karantény.


Když se zmínka o viru COVID-19 poprvé objevila v médiích, mezi Evropany příliš velký zájem nevzbudila. Zdálo se, že virus, který způsobuje vážné respirační onemocnění a u oslabených skupin může dokonce zapříčinit smrt, je primárně problémem Číny a sousedních asijských zemí.

Nový typ koronaviru původně pochází z Číny, rozšířil se ale téměř do celého světa.

Dnes, o několik měsíců později, je situace jiná. Celosvětově už si koronavirus (coronavirus) vyžádal přes 15 000 obětí, nakažených po celém světě je přes 350 tisíc (informace k 23.3. 2020 z Coronavirus Live). Světová zdravotnická organizace v této souvislosti hovoří o pandemii. Jejím hlavním epicentrem nákazy se stala Evropa v čele s Itálií a Španělskem a Německem, ostatní evropské státy ale v této smutné statistice nijak nezaostávají.


Jak varují odborníci, skupinou, pro kterou je COVID-19 potenciálně smrtelný, jsou především lidé nad 60 let. Trpí-li navíc některou z civilizačních nemocí, jako je třeba cukrovka nebo kardiovaskulární choroby, riziko se ještě zvyšuje. Víc než kdy jindy byste tak v současné době měli přemýšlet o tom, jak podpořit svou imunitu a celkové zdraví. A pomocníkem číslo 1 by vám v tom mělo být jídlo.


Aktuální informace o situaci v ČR o COVID-19 najdete na webu MZCR.


Aktuální doporučení a omezení


Dočkali jsme se spousty omezení. Jsou zavřené hranice, ven můžeme jen s rouškou. Senioři mají doporučeno docházet do obchodu v určité hodiny. Kde koupit roušku, jak ji ušít nebo kam ji nosit či nenosit je téma číslo jedna posledních několik týdnů.


Vláda zakázala s účinností od 19. března 2020 od 00:00 hod. všem osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště, bez ochranných prostředků dýchacích cest (nos, ústa) jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál nebo jiné prostředky, které brání šíření kapének. Zároveň nařídila omezit pohyb na území České republiky na nezbytně nutné potřeby. Zatím (naštěstí) nezakázala pobyt v přírodě nebo parcích. Vždyť co by bylo horšího než sedět doma u zpráv o aktuální situaci ohledně nového koronaviru, jíst nezdravá jídla a neužít si venku jarního počasí?


Komentář MUDr. Radovana Hudáka


MUDr. Radovan Hudák byl běhat bez roušky a doporučuje to (v místech bez lidí) i na své osobní Facebook stránce: Nemoc COVID-19 nevznikla v přírodě, ale na místech s vysokou koncentrací lidí a stejně tak se i šíři. Coronavirové infekci se daří zejména u starších polymorbidních pacientů, tedy lidí s obezitou, kardiovaskulárními onemocněními, plicními chorobami (CHOPN, astma) a cukrovkou (1). Dalo by se říct, že se jedná o virus útočící zejména na civilizační onemocnění, která snižují naši obranyschopnost tedy imunitu. A právě posílením imunity máme šanci se před koronou zachránit, nebo v případě nakažení snížit průběh nemoci. Nošení roušek a zabarikádování se doma nám sice snižuje šanci nakazit se od ostatních, ale samo o sobě nevede k posílení imunity.


Zároveň uvádí: Co můžete nyní dělat pro posílení své imunity? Jíst zdravě 4-5x denně a nikoliv vždy pokud na něco dostanete hlad. Doplňovat vitamíny, minerály a enzýmy jako vitamin C, zinek, selen, apod. z ovoce nebo klidně i suplementů. Můžete často větrat a dělat domácí cvičení podle online videí. Ale nejlepší a nejkomplexnější sport, který máme k dispozici je běhání a v přírodě má mnohonásobně lepší efekt, jak doma na páse.


Celé vyjádření MUDr. Radovana Hudáka najdete zde: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10218424417462533 nebo na konci článku.


Jak je to se zdravou stravou a posílením imunity?


Zapojte do boje proti koronaviru zdravou stravu


Faktem je, že žádná dieta (lowcarb, paleo, whole30, FIT strava, keto ani vegetariánská) vám ochranu proti COVID-19 nezaručí. I když se vám někteří budou snažit tvrdit opak.


Přesto je pevné zdraví v době pandemie ještě důležitější než kdy jindy. Až u 90 % pacientů, kteří nakonec koronaviru podlehli, byl prokázán vliv jiných onemocnění. A právě těmto onemocněním může zdravý životní styl zabránit.

Navíc nejde jen o nový koronavir (SARS-CoV-2). Ještě nebezpečnějším protivníkem se mohou stát civilizační choroby, jako je cukrovka, obezita nebo srdeční onemocnění, na které jen v Česku zemře 150 lidí každý den. Právě vyvážený jídelníček a přiměřený pohyb mohou civilizačním chorobám zcela zabránit, nebo jejich projevy alespoň zmírnit.

6 tipů, jak efektivně nastartovat imunitu


  1. Jezte zdravě a pestře. Nepřejídejte se a vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám.

  2. Doplňujte vitamíny a minerály. Dbejte na to, aby vaše strava obsahovala vše, co vaše tělo potřebuje. Nebojte se ale sáhnout ani po doplňcích stravy. Obzvlášť důležité jsou vitaminy B, C a D a také zinek a železo.

  3. Dbejte na kvalitní spánek. Považujete dobu strávenou v posteli za promarněný čas? Chyba. Aby vaše tělo fungovalo, jak má, potřebuje k tomu i dostatek odpočinku. Dopřejte mu alespoň sedm až osm hodin spánku denně.

  4. Vezměte si k srdci babské rady. Naše babičky věděly, jak nastartovat imunitu i bez moderních doplňků stravy. Inspirujte se jejich zkušenostmi a zařaďte do jídelníčku česnek a silné vývary, zahřejte se zázvorem a do své denní rutiny zapojte pozvolné a řízené otužování.

  5. Nezapomeňte na probiotika. Střevní mikroflóra hraje zásadní roli v tom, jak se vaše tělo dokáže bránit nemocem. Posilte ji zakysanými mléčnými výrobky, jogurty, kefíry nebo acidofilními mléky a fermentovanými potravinami.

  6. Nestresujte se. Psychika může být mocný spojenec, ale i mocný nepřítel. Využijte volný čas ke všemu, co v běžném provozu nestíháte: popovídejte si s partnerem, přečtěte si knížku nebo, můžete-li, zajděte na procházku do přírody.

Vitaminy pomohou nastartovat vaši imunitu.

Jak jíst v době karantény?


1. Vařte doma. Naučte se zdravé recepty pro lepší imunitu


Máte doma připravené zásoby potravin a k tomu dostatek času? Využijte ho užitečně a naučte se vařit svá oblíbená jídla chytřeji – ze zdravějších surovin a za využití postupů, díky kterým v jídle zůstane maximum živin. Nebo se inspirujte recepty na zdravá jídla, která pomohou vaší celkové fyzické kondici, a navíc i dobře chutnají.


Zdravé jídlo si můžete uvařit. Nebo nechat dovézt z NutricBistra

2. Nechte si jídlo přivézt. Krabičková dieta vám ušetří čas i nervy


Oproti domácímu vaření má dovoz už připraveného jídla v době pandemie řadu výhod.


  • Výhoda č. 1.: Nemusíte chodit na nákup. Právě omezení sociálních kontaktů je v boji proti koronaviru zásadní. Čím méně lidí potkáte, tím vyšší máte šanci, že se COVID-19 vám a vašim blízkým vyhne.

  • Výhoda č. 2: Jídlo pro celou rodinu za vás uvaří někdo jiný. Zavřené školy a omezený provoz pracovišť (včetně školních a firemních jídelen) znamenají nejen více času, který můžete strávit s rodinou, ale i celodenní starost o to, co při tom vlastně budete jíst. Nechte to na ostatních. Čas, který ušetříte, když si jídlo necháte dovézt, si budete moct užít jinak a lépe.

  • Výhoda č. 3: Příprava i doručení jídla podléhá přísné kontrole. Pravidelná dezinfekce celé kuchyně a důkladná hygiena všech, kdo přijdou s jídlem do styku, je u nás v NutricBistru samozřejmostí. Kromě toho jsme ale zavedli například i bezkontaktní doručování a důsledné používání roušek a rukavic. Přečtěte si, jak náš rozvoz v době pandemie funguje.

Současná opatření v době pandemie:

  1. Dezinfikujeme kuchyň pomocí dezinfekčního aerosolu ráno před a večer po ukončení výroby.

  2. Zavedli jsme bezkontaktní (distanční) doručování chladícími auty pro všechny zákazníky, omezujeme předávání do ruky. Voláme zákazníkovi a jídlo necháváme za dveřmi nebo tam, kde je to možné.

  3. Omezili jsme počet lidí s přístupem do kuchyně a kanceláří na minimum, a to včetně dodavatelů.

  4. Omezili jsme vstup v oblečení používaném venku, vstup je možný pouze v pláštích a botách s návleky.

  5. Dbáme na časté důkladné mytí rukou mýdlem a/nebo dezinfekčním gelem.

  6. Častěji ošetřujeme všechny povrchy savem, včetně vozidel.

  7. Používáme v kuchyni při vaření roušky a rukavice, během zítřka je dostanou i kurýři.

  8. Máme dostatek personálu, a proto při jakémkoli (i počínajícím onemocnění) necháváme zaměstnance doma.


Civilizační choroby vs. koronavirus? Buďte opatrní


Mimochodem, pokud trpíte některou z civilizačních chorob, jako jsou cukrovka, obezita, chronická únava, úzkosti, alergie, respirační problémy, migrény, deprese nebo syndrom vyhoření, měli byste být v době pandemie COVID-19 velmi opatrní. Právě pro pacienty s civilizačními chorobami může být nový koronavirus ještě nebezpečnější než pro ostatní.


Co tedy dělat, pokud patříte mezi ohroženou skupinu? Důsledně dodržujte doporučení odborníků (hygiena, zakrývání nosu a úst rouškou či šátkem, udržení si bezpečné zóny v domácím prostředí), dále doporučení svého lékaře a myslete na to, že správná strava dokáže v boji proti civilizačním chorobám zázraky.


Remise cukrovky 2. typu? Přihlaste se do studie


Právě to se nyní snaží dokázat i studie pod vedením MUDr. Hany Krejčí z VFN v Praze. Hlavní cíl? Ověřit, zda je možné diabetes 2. typu vyléčit pouze nízkosacharidovou stravou. Chcete se zúčastnit? Podívejte se, zda se do studie s názvem Remise cukrovky 2. typu můžete přihlásit i vy.

V boji s civilizačními chorobami vám pomůže i pohyb.

BYL JSEM BĚHAT (BEZ ROUŠKY), A VY BYSTE MĚLI JÍT TAKY


z https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10218424417462533


Nemoc COVID-19 nevznikla v přírodě, ale na místech s vysokou koncentrací lidí a stejně tak se i šíři. Coronavirové infekci se daří zejména u starších polymorbidních pacientů, tedy lidí s obezitou, kardiovaskulárními onemocněními, plicními chorobami (CHOPN, astma) a cukrovkou (1). Dalo by se říct, že se jedná o virus útočící zejména na civilizační onemocnění, která snižují naši obranyschopnost tedy imunitu.


A právě posílením imunity máme šanci se před koronou zachránit, nebo v případě nakažení snížit průběh nemoci. Nošení roušek a zabarikádování se doma nám sice snižuje šanci nakazit se od ostatních, ale samo o sobě nevede k posílení imunity.


Podle odhadů můžou trvat omezení klidně 1-2 měsíce. Pokud bychom všichni 1-2 měsíce leželi doma, sledovali televizi a vyjídali lednici, tak si rozhodně imunitu neposílíme, ale naopak si zaděláme na daleko větší problém. Tak jak bylo potřeba před 4-8 týdny předvídat co se bude dít dnes, je potřeba se nyní zamyslet nad tím, co se stane za 4-8 týdnů až se lidi vrátí k běžnými životu. Sledování zpráv a obavy o zdraví své a svých rodin, jako i přemýšlení o ekonomických dopadech výrazně zvyšuje riziko úzkostí a depresí, které se projeví snížením obranyschopností organizmu. Pokud k tomu přidáme fakt, že namísto denní dávky 8-10 tisíc kroků lidi v domácnosti udělají 100 kroků za den při přemísťování z ložnice do kuchyně, tak se výrazně zvyšuje riziko atrofie svalové hmoty, snížení vitální kapacity plic, oslabení kardiovaskulárního systému, přibírání na váze, atd. Přidejme si k tomu stres, kouření a pití alkoholu a máme na malér zaděláno.


Chceme-li tomu zabránit, musíme začít hned teď, protože za 4-8 týdnů se může výrazně zhoršit to, proti čemu koronavirus bojuje a to je zvýšení počtu civilizačních onemocnění jako je cukrovka, obezita, hypertenze, atd.


Co můžete nyní dělat pro posílení své imunity?

Jíst zdravě 4-5x denně a nikoliv vždy pokud na něco dostanete hlad. Doplňovat vitamíny, minerály a enzýmy jako vitamin C, zinek, selen, apod. z ovoce nebo klidně i suplementů. Můžete často větrat a dělat domácí cvičení podle online videí. Ale nejlepší a nejkomplexnější sport, který máme k dispozici je běhání a v přírodě má mnohonásobně lepší efekt, jak doma na páse.


Už 30min běhání (cca 5km) zlepší významně kardiovaskulární a respirační systém a posilní imunitu i pohybový systém. Je na to tolik studii, že vám v závěru přidám rovnou odkaz na tisíce článků na PubMedu (2).


Pokud jste zdraví a nemáte nařízenou povinnou karanténu, tak si vyběhněte každý den do přírody na 30min a posilněte svojí obranyschopnost. Jak to udělat, když je povinné nošení roušek?


  1. Při vycházení z domu mějte zakryté nos i ústa.

  2. Jděte pěšky nebo autem k nejbližšímu parku nebo lesu.

  3. Pokud není ve vašem okolí 5-10 metrů žádný člověk, tak si sundejte roušku/nákrčník a začněte běhat. (3,4)

  4. Pokud nějaké lidi potkáte, tak je oběhněte ve vzdálenosti 5-10 metrů, nebo si na chvíli zakryjte ústa a nos např. nákrčníkem.

  5. Pořádně si užijte přírodu bez lidí a čerstvý vzduch, který je nyní čištější, než kdykoliv jindy.


Já byl běhat včera a dnes půjdu znovu, protože potřebuji udržet svojí imunitu co možná nejsilnější. Jako dětský traumatolog budu zítra a v úterý 24 hodin k dispozici na dětské pohotovosti a urgentním příjmu ve Fakultní nemocnici v Motole a chci snížit riziko svého nakažení COVID-19 na minimum. Včera jsem během 30min. běhu potkal 4 lidi, kterým jsem se obloukem vyhnul a riziko, že bych někoho nakazil se blíží nule.


Nemáte-li rádi běh, tak se jděte projít pěšky do přírody. Pokud to uděláte namísto jedné cesty MHD nebo návštěvy obchodu, tak nejenomže extrémně snížite riziko, že někoho nakazíte, ale ještě si posílíte svojí imunitu a tu právě teď jde.


PS: Rozhodně nenabádám k porušovaní vládních nebo jiných nařízení! Jsem od začátku tvrdým zastáncem#RouškyVšem, ale s rozumem. Pokud vás uvidím v MHD, obchodě nebo v nemocnici bez roušky, tak budu první který vás napomene, abyste si jí nasadili. Ale pokud půjdete sami na čerstvý vzduch, tak vám dýchání a zvlhčování vlastní roušky spíše uškodí než pomůže.


#RouškyVšemAleSRozumemjinak nás nezabije virus, ale naše hloupost.


  1. Centers for Disease Control and Prevention https://cutt.ly/Vtx4oce

  2. PubMed Běh/cvičení a imunita: https://cutt.ly/Xtx4f0x

  3. Doporučení lidem při současné epidemii koronaviru v ČR https://cutt.ly/Ytx4iMS

  4. DVTV V lese nebo v autě je rouška zbytečná, tvrdí lékař https://cutt.ly/gtx4kP2

Videa, články, slevy, rady na váš email