• nutricbistro

Kolik cukru je moc? Prediabetes jako poslední varování těla

Aktualizace: čvc 13

Někteří je považují za absolutní zlo, jiní si bez nich oběd nebo večeři nedokážou představit. Kolem sacharidů a jejich role ve stravování dodnes panuje mnoho mýtů. Kde je ale pravda? A kdy cukry pomáhají, a kdy už naopak začínají škodit?

Jak tělo nakládá s glukózou


Je nutné hned na úvod říct, že krátkodobý a nepravidelný kalorický nadbytek není pro tělo škodlivý. Jak uvádí Lukáš Roubík, zakladatel Institutu moderní výživy, pokud se celý rok stravujete kvalitně, týden sladkostí a alkoholu vám nijak neuškodí. Samozřejmě i naopak, pokud se celoročně stravujete nekvalitně, odlehčené recepty a vánoční diety vás po takto krátký čas nezachrání.


Jak ale poznat, zda se stravujete celoročně kvalitně či nekvalitně? Jaký příjem sacharidů, potažmo cukrů, je už přespříliš? Nebo byste se jim měli vyhýbat úplně?


Základem správného stravování je porozumět vlastnímu tělu a jeho funkcím. Strava tělem pouze nepropadne, s jednotlivými složkami organismus různě pracuje. Například obávané sacharidy se v procesu trávení rozkládají na glukózu, která se dále dostává do krve a je hlavním zdrojem energie pro tělo. Přínos však trvá pouze do chvíle, pokud tělu nedodáváte přebytek.

Příjem sacharidů nepředstavuje pro zdravý organismus problém, ten přichází až v přebytku.

Pokud se do krve dostane zvýšené množství glukózy, postará se slinivka o to, aby se glukóza uskladnila ve formě glykogenu do buněk ve svalech, případně v játrech. Toto skladování řídí hormon inzulín, který slinivka produkuje. V případě, že tělo opět potřebuje více energie, glykogen se mění zpět na glukózu a putuje do krve.


Na využívání energie upřednostňuje tělo primárně sacharidy a až v případě nedostatku přepíná na čerpání energie z tuků. Pokud tedy dlouhodobě dodáváte tělu přemíru sacharidů, mechanismus již s nimi počítá a žádá další, konverze tuků na energii nebere v potaz.

Tělo však o takto zvýšenou hladinu cukru v krvi nestojí, proto se stále snaží produkovat více inzulínu. Ten se pokouší skladovat sacharidy ve svalech a játrech, pokud jsou však zásoby plné, další se odmítnou a játra mění sacharidy na triglyceridy, tedy tuky. Ty se ukládají a dochází k narušení leptinových signálů, tzn. mozek dostává informaci, že nemáte dostatek tělesného tuku, třebaže trpíte nadváhou.

Zvýšená hladina inzulínu způsobuje, že tělo začne ukládat sacharidy jako tuky.

Tento nadbytek glukózy, triglyceridů, inzulínu představuje pro tělo vysokou zátěž, proto se aktivuje imunitní systém a zánětlivé procesy, které se pokouší tělo vyčistit.


Prediabetes a riziko progrese do cukrovky 2. typu


Ačkoliv v těle dochází k těmto narušeným hormonálním procesům, stále nelze hovořit o cukrovce. Což znamená, že se tělo vyskytuje ve stavu tzv. prediabetes. Tento stav je sice také závažný, je však možné jej ještě zvrátit a nenechat hormonální procesy vygradovat k cukrovce 2. typu.


Pacienti s prediabetem nemají příznaky cukrovky, často nevykazují žádné znaky onemocnění. Právě proto jsou důležité pravidelné preventivní prohlídky a krevní testy, které porušenou glukózovou toleranci odhalují. Lze však zhodnotit svou životosprávu, a zjistit tak její rizikovost.


Zamyslete se nad tím, zda:

  • ve vaší stravě převažují cukry a jednoduché sacharidy,

  • pravidelně pijete alkohol,

  • je ve vaší potravě dostatek Omega 3 mastných kyselin, vitamínu D a vlákniny,

  • máte dostatek pohybu,

  • zvýšeně přijímáte průmyslově zpracované potraviny,

  • prožíváte dlouhodobý chronický stres,

  • máte chronické poškození jater a slinivky,

  • užíváte nějaké léky, např. hormonální.

Prediabetici často mají v rodinné anamnéze cukrovku, trpí nadváhou či obezitou, vysoký krevní tlak, vysokou hladinu triglyceridů a HDL-cholesterolu v krvi, mají nedostatek pohybu, případně sedavé zaměstnání.


Krátkodobá dieta nepomůže, musíte změnit mysl


Abyste prediabetes dokázali zvrátit, nestačí si naordinovat krátkodobou dietu či hladovění. Alfou a omegou úspěšné léčby je porozumět procesům v těle a na základě toho změnit životní styl. V lékařských studiích se uvádí, že ztráta 5 až 7 % tělesné hmotnosti, zdravější strava a pravidelný pohyb dokážou diabetes 2. typu oddálit, až zcela zamezit.


Dieta, při níž se těšíte, až se vrátíte k normálu, vás problému z dlouhodobého hlediska nezbaví. Nastavení mysli je v tomto případě zcela zásadní. Od počátku byste měli vědět, že se nesnažíte jednorázově shodit, ale učíte se nový pohled na stravu.


Hledáme dobrovolníky do studie určené pro DIABETIKY 2. TYPU


Pokud máte cukrovku, můžete se stát dobrovolníky ve studii určené pro diabetky 2. typu.

Pozitivní vliv správného stravování, tedy zejména s omezením cukru a ultra-zpracovaných průmyslových potravin, prokázalo již mnoho studií po celém světě. Ale žádná podobná studie zatím neproběhla u nás  v České republice. Všeobecná fakultní nemocnice v Praze pod vedením MUDr. Hany Krejčí nyní provádí klinickou studii s názvem "Remise cukrovky 2. typu". 

Více informací a přihlášku najdete zde: Hledáme dobrovolníky do studie určené pro DIABETIKY 2. TYPU.


Naučte se pracovat s glykemických indexem


Naučte se rozlišovat potraviny nejen z hlediska, zda vám chutnají či nikoliv. Snažte se porozumět přínosu jednotlivých surovin a jak ovlivňují vaše tělo. Jedním z údajů, který by vás měl při prediabetes zajímat, je glykemický index.


Jedná se o hodnotu vyjadřující relativní rychlost nárůstu hladiny krevního cukru. Pomocí ní lze vypočítat glykemickou nálož, která již konkrétně vypovídá o absolutních hodnotách vzrůstu glykémie a o očekávaném vyloučení inzulínu.


Pro prevenci či léčbu prediabetu, případně diabetu, byste měli upřednostňovat potraviny s glykemickou náloží pod 10. Podívejte se na přehled nutričního složení některých potravin a nápojů.


Začleňte do života pravidelný sport


Pravidelný pohyb je pro prevenci i léčbu zcela nezbytný. Pokud většinu dne prosedíte a vaše pohybová aktivita je zcela minimální, vedete sedavý způsob života, který je velmi rizikový. Často se bohužel jedná o pevně zakořeněné návky, které je těžké zvrátit, proto si stanovte dosažitelné a splnitelné cíle.


Začněte pravidelnými procházkami, místo výtahu použijte schody, pomocí jednoduchých a konkrétních činností postupně odbourávejte sedavý způsob života.


Mějte stravu pod kontrolou


Pokud víte, že máte se stravováním problémem, snažte se hlavně na počátku léčby či změny životního stylu striktně dodržovat jídelníček. Pokud si stravu naplánujete předem, budete mít jistotu, že jste daný den jedli střídmě. Myslete na to, že se učíte něco nového. Postupem času si intuici samozřejmě vybudujete, na počátku však převládají vaše špatné návyky, které vás budou mást.


Skvělou metodou je v tomto ohledu krabičková dieta, která vás dokáže nastartovat na správnou cestu. Existuje více druhů, pro prediabetes doporučujeme začít programem Whole-30, který pracuje na zbavení se stravovacích zlozvyků. Pomocí profesionálně sestaveného jídelníčku se naučíte zbavit závislosti na jídle, sladkém a průmyslově zpracovaných potravinách.

Krabičková dieta vám pomůže změnit své stravovací návyky.

Po tomto výživovém restartu lze přejít na nízkosacharidovou krabičkovou dietu, tzv. low carb dietu, která vám pomůže upevnit nové návyky a zároveň podpoří proces hubnutí. Low carb dieta kombinuje povolené potraviny v různém poměru denního příjmu a zcela vynechává potraviny s vysokým poměrem sacharidů.


Podpořte své zdraví


Při prevenci či léčbě prediabetu i diabetu doporučují odborníci nekouřit, včetně pasivního kouření. Vyhýbejte se také nedostatku spánku, který vede k narušení uvolňování inzulínu. Dále se doporučuje posílit tělo zejména vitamínem D, B, chromem, hořčíkem a zinkem. V prevenci i léčbě diabetu je také výborný šišák bajkalský, který dokáže velice efektivně snížit hladinu glukózy v krvi.


Příjem potravy je jedním z nejdůležitějších úkolů v péči o své tělo. Nevěnujte se sami sobě jen o svátcích, ale po celý rok. Uvidíte, že vaše tělo to nejen ocení, ale také vás za to odmění pevným zdravím.


O NutricBistru: Už víc než pět let vám pomáháme zdravě zhubnout. Jsme první první paleo-veganské bistro v České republice s rozvozem jídla po celé Praze. Chcete se cítit a vypadat lépe, a to bez stresu a bez hladovění, pouze za pomoci kvalitních bio potravin? Ozvěte se nám. Rádi vám pomůžeme vybrat stravovací program na míru.
1,168 zobrazení

Videa, články, slevy, rady na váš email

Napsali o nás