Vyhledat
  • nutricbistro

Jak zlepšit psychiku, náladu a zdraví: 8 nelékařských postupů

Aktualizace: bře 26

Mnoho lidí jen pasivně čeká na to, že jim lékař na jejich zdravotní problém předepíše zázračné tabletky a tím se vše vyřeší. Mnohem lepší je ovšem aktivní přístup - začít u sebe a snažit se sám měnit svůj životní styl. Existuje mnoho kroků, které zlepší váš život, a když je do každodenní praxe budete zavádět postupně, brzy zjistíte, že vás to nebude stát ani příliš energie a efekt v podobě zlepšení zdraví poznáte. Co tedy můžete udělat pro své zdraví?


1. Zapomeňte na průmyslově zpracované potraviny


Prvním krokem je úprava jídelníčku. Velká část populace se stravuje formou instantních jídel, konzumuje hodně polotovarů, uzenin. Zásadním problémem je, že se jedná o průmyslově zpracované potraviny s velkým podílem barviv, aditiv, konzervantů. S každým takovým jídlem do sebe dostáváte také velkou porci chemie, která vašemu tělu rozhodně neprospívá. Organismus velmi zatěžuje, že musí tyto látky odbourávat. Konzumace těchto látek podporuje vznik zánětů v těle.


Proto je důležité změnit způsob stravování a naučit se vařit z kvalitních základních surovin. Ty mají vysokou nutriční hodnotu, takže tělu tak dodáte potřebné živiny v té nejpřirozenější formě bez chemie.


Možná namítnete, že vařit v každodenním shonu nestíháte, a proto saháte po polotovarech, instantních polévkách atd. Když se ale zamyslíte a trochu si upravíte denní režim, nejspíš zjistíte, že se to stihnout dá.


Řada zdravých chutných jídel se dá uvařit do zásoby a nakrabičkovat do mrazáku. Při kontrole vývaru na plotně se můžete věnovat i jiné činnosti. Postupem času zjistíte, že takto připravené jídlo ze základních nezpracovaných surovin je lahodnější, mnohem lépe vás zasytí a budete se po něm cítit dobře, dodá vám energii.


Když nemáte čas na vaření a chcete se dobře najíst, vyzkoušejte krabičkové stravování. Používáme suroviny nejvyšší možné kvality, bio a farmářské produkty. Krabičková dieta vám může pomoci zbavit se stravovacích zlozvyků a tím zvýšit sebedůvěru, životní energii a spokojenost.

Nakupujte zejména čerstvé a lokální produkty

2. Omezte sacharidy


Pokud budete v přípravě jídel ze základních surovin zkušenější, není od věci zaměřit se na lowcarb stravování. Jedná se o výživu se sníženým příjmem sacharidů. S vařením z přirozených potravin úzce souvisí. Když popřemýšlíte nad tím, které potraviny obsahují vysoké množství jednoduchých sacharidů - bonbony, zákusky, bílé pečivo, cukrářské výrobky - zjistíte, že zároveň spadají do kategorie vysoce průmyslově zpracovaných potravin.


Dokážete-li se těmto potravinám vyhnout, stabilizujete si hladinu cukru v krvi. Protože ve chvíli, kdy sníte zákusek, glykémie prudce vylétne nahoru a po chvíli opět spadne. To je přímá cesta k inzulínové rezistenci a cukrovce 2. typu.


Nemusíte mít ale obavu, že lowcarb stravování znamená jídla bez chuti. Podporuje zvýšení množství tuků, ovšem pozor, jenom těch zdravých. Proto se nemusíte bát dochutit si salát olivovým olejem či pochutnat si na tučné rybě, jako je například tuňák.


Skoncování s nezdravými stravovacími návyky podporuje také program Whole30. Během 30 nebo více dnů dopřejete organismu nutriční restart, vyčistíte si trávicí trakt. Poznáte, které potraviny mají na vaše tělo negativní vliv, a těm se budete v budoucnosti vyhýbat.

Omezte sacharidy, jezte více čerstvých potravin

3. Vyzkoušejte dechová cvičení a jógu


Trpíte stresem, špatně spíte? Obecná doporučení jako „nestresuj se“ jsou trochu mimo. Každý z nás denně zažívá stresující situace. Proto je důležité naučit se stres zmírňovat, aktivně ho odbourávat.


Velmi účinná jsou dechová cvičení. Řízené dýchání je účinnou metodou, jak uvolnit tělo a mysl. Jediné, co potřebujete, je najít si denně 10 minut času na tuto aktivitu. Zvládnout zátěžové situace pomůže břišní dýchání. Jednu ruku máte na hrudi, druhou na břiše. Nadechněte se nosem, až ucítíte lehké pnutí v plicích. Pomalu vydechujte.


Toto cvičení pomáhá snižovat krevní tlak. Při nespavosti je účinné rovnoměrné dýchání. Provozujte ho vsedě, nebo vleže. Oči můžete mít otevřené nebo zavřené podle svého pocitu. Nadechněte nosem a počítejte do čtyř, totéž při výdechu nosem. Zkušenější mohou počítat do šesti či do osmi.


Dechová cvičení již mají blízko k józe. Jóga má více než 300 pozic, abyste se k nim v průběhu měsíců dostali, začněte s tímto cvičením velmi zlehka. Jóga vám může pomoci k lepšímu postavení svalů, zlepší se vám psychická i fyzická rovnováha. Uvolníte stres a můžete si pomoci od bolesti krční páteře. Naučíte se soustředit a možná vám právě jóga pomůže k hubnutí.


TIP: Vyzkoušejte těchto 6 dechových cvičení pro okamžité uvolnění.


4. Otužujte se a saunujte


Další metodou, jak si zlepšit kondici, je otužování. Správné dýchání v kombinaci s otužováním má vliv na autonomní nervový systém, který zajišťuje třeba kontrolu krevního tlaku, regulaci teploty těla, ale i vyprazdňování močového měchýře. Zlepšíte tak kontrolu mnoha procesů ve svém těle.

Otužování můžete propojit se saunováním. Sauna je již od nepaměti velmi oblíbeným cílem mnoha lidí. Někdo se do ní chodí ohřát, další tam relaxuje a ti ostatní se potí v sauně kvůli svému zdraví.


Saunování a otužování vede k celkovému zklidnění, lepšímu zvládání stresových situací nejen pokud jde o psychiku, ale i třeba o výkyvy počasí ve smyslu reakce těla na extrémní teploty. Zároveň tímto významně posilujete imunitu. Otužování je třeba provádět průběžně po postupných krocích. Pokud s ním přestanete a máte určitou pauzu, vlastně se vracíte na začátek.


5. Dopřejte si meditaci


Velmi důležité pro tělesné i duševní zdraví je na chvíli se zklidnit a věnovat se meditaci. I sebevíce zaneprázdněný člověk by si na ni měl denně najít 20 minut. Jde o to vědomě soustředit svou pozornost. Odpoutat se od každodenního shonu. Žít v přítomnosti. Tady a teď.


Technik meditace je celá řada. Někomu stačí klid a ticho, jinému pomáhá meditační hudba. Důležitá je práce s dechem. Hluboké a pravidelné dýchání. Vytvořte si svůj meditační rituál. Vymezte si na něj místo a čas. Pomůže vám se zklidnit, dívat se na běh života s nadhledem, a to má samozřejmě vliv i na vaše fyzické tělo.

Udělejte si čas na meditaci

6. Sáhněte po adaptogenech


Nebraňte se přírodním látkám, které vám pomohou v boji se stresem a znečištěným životním prostředím. Příkladem jsou adaptogeny, které lidskému tělu pomáhají adaptovat se na nepříznivé životní podmínky.


Mezi uvedené látky patří medicinální houby, které se používají zejména v tradiční čínské medicíně (TČM). Jedná se o lesklokorku lesklou čili reishi nebo cordyceps tedy housenici čínskou. Tlumí příznaky stresu například tím, že působí na tkáň nadledvinek, která zodpovídá za produkci stresových hormonů adrenalinu a kortizolu. Pomáhají regulovat krevní tlak a hladinu glykémie.

Celkově pozitivně ovlivňují řadu tělesných procesů a tím pádem pomáhají vyrovnat se se zátěží. V neposlední řadě mají pozitivní vliv na psychiku, tlumí úzkosti i mírnější formy depresí.


V Nutric bistro kromě Whole-30, Lowcarb či PALEO zásad pracujeme i s tzv. energií potravin. Používáme principy TČM ochlazujících a ohřívajících potravin i při tvorbě jídelníčku. Používáme sezónní potraviny a během podzimních a zimních dní je téměř každý den teplá snídaně, jako například polévky.

Housenice čínská má blahodárné účinky na zdraví

7. Rozlišujte podstatné věci od nepodstatných


Minimalismus, Feng shui nebo zmíněná jóga. Když tyto směry zapojíte do svého každodenního života, budete o krok blíže k větší spokojenosti duševní i fyzické. V současnosti se obklopujeme spoustou věcí. Většinu z nich ale vůbec nepotřebujeme. Drtí nás práce, která nás velmi často vůbec nebaví, a děláme ji jenom kvůli výdělku. Zahlcují nás informace.


Musíme udržovat vztahy, které jsou pouze z povinnosti a nenaplňují naše potřeby. Cestou, jak se dostat z této pasti, je omezit nepodstatné věci. Soustředit se jenom na to důležité. Tím získáte víc času na to, co vás opravdu baví, a nezahlcujete se zbytečnostmi. Vytřiďte nepotřebné věci. Udělejte si jednoduchý životní prostor. Zaměřte se na věci, které vás skutečně baví a neděláte je jenom kvůli tomu, že je od vás někdo očekává. Důležité je, co chcete vy sami.


8. Pravidelně se hýbejte


Systematický pohyb. Jakkoli to zní vznešeně, neskrývá se za tím nic jiného než pravidelné cvičení. Můžete si vybrat pohybovou aktivitu podle své chuti. Někoho baví plavání, jiného třeba turistika. Je důležité mít z pohybu radost, nenutit se do něčeho, co vás nebaví. Proto je volba sportovního vyžití na vás, aby vás bavila.


Najdete-li si čas na tuto aktivitu 2 - 3krát týdně, bude to skvělé. Můžete kombinovat dvě nebo i více aktivit. Třeba chodit plavat a věnovat se józe. Postupně uvidíte, jak se budete zlepšovat, a to vám bude dělat radost a motivovat vás dál.

Nezapomeňte na pohyb

Videa, články, slevy, rady na váš email